Recenzia najlepšieho a najhoršieho filmu

Dobrá scéna, digitálne upravené pozadie je takmer nemožné rozlíšiť od skutočného, efekty zodpovedajú súčasnej úrovni technológie. Herci stvárňujú charaktery bez zbytočnej teatrálnosti a afektu. Práca kamery zodpovedá tempu deja a obsahu dialógov, ktoré nie sú šité horúcou ihlou, ladia s postavami a tvoria neoddeliteľný kompozičný prvok filmu

Diskusia  (9)

Dobrá scéna, digitálne upravené pozadie je takmer nemožné rozlíšiť od skutočného, efekty zodpovedajú súčasnej úrovni technológie. Herci stvárňujú charaktery bez zbytočnej teatrálnosti a afektu. Práca kamery zodpovedá tempu deja a obsahu dialógov, ktoré nie sú šité horúcou ihlou, ladia s postavami a tvoria neoddeliteľný kompozičný prvok filmu. Režisér divákov nezaťažuje zbytočne dlhými a statickými zábermi. Film má svoje tempo, podobne ako ľudské dýchanie. Niekedy sa zrýchli, niekedy spomalí. Zápletka nie je prekombinovaná a rozuzlí sa až tam, kde má. Na konci filmu. Autor skomponoval hudbu presne na mieru. Konečne si poriadne prečítal scenár a ujasnil si predstavu scenáristu o jeho zámere. Film patrí medzi to najlepšie, čo sa tento rok dostáva do kín, a divák určite nebude sklamaný.

V predchádzajúcich riadkoch možno pokojne nahradiť všetky alebo len niektoré pozitívne hodnotenia za negatívne, výsledkom bude hodnotenie jedného z najhorších filmov v kinách, no recenzii bude stále niečo chýbať. Pri hodnotení dialógov sa recenzent toho môže dotknúť, no stáva sa to len zriedka. Väčšina recenzií pokryje takmer všetky roviny filmu, ale na jednu sa zabúda, a popritom vôbec nejde o okrajovú záležitosť.

Ignorovanie hodnotovej roviny však neprekvapuje. Prístup recenzentov odzrkadľuje stav súčasnej spoločnosti, ktorá veľmi často kĺže po povrchu. Často žijeme povrchný život, a tak nám hodnotová stránka filmu v recenziách vôbec nechýba. Dôležité je, aby sme znova zažili niečo nové, aby sme sa zabavili. Ktosi povedal, že dnešná spoločnosť smeruje k tomu, že sa „uzabáva“ k smrti. V duchu neustálej zábavy nám neprekáža, keď recenzie odignorujú, o čom je film. Film predsa nie je o dobrom strihu, úžas vzbudzujúcich efektoch či sexi hlavnom hrdinovi, alebo hrdinke, hoci tieto faktory zvyšujú jeho kvalitu, resp. atraktívnosť, majúc na mysli sexuálnu príťažlivosť protagonistov. Filmy popri tom, že odzrkadľujú život či postoje určitej skupiny ľudí, spätne na ľudí pôsobia a vplývajú na ich myslenie a tiež postoje. Napríklad, vplyv sexuálnej tematiky na formovanie názorov a postojov v otázke ľudskej sexuality dokázali už viaceré odborné štúdie.

Samozrejme, bolo by nesprávne sústrediť sa len na hodnoty, ktoré sa dotýkajú sexuality. Nemožno vynechať také ako úcta k životu, láska k blížnemu, hodnota ľudskej práce a vzdelania, manželstvo ako zväzok medzi mužom a ženou na celý život, vzdelanie a múdrosť. Za dôležité je možné považovať aj vedenie človeka k vnímaniu krásy, a nielen tej vonkajšej, ale aj vnútornej. Ak by sme to zovšeobecnili, v otázke hodnôt sa dostaneme k dvom kategóriám – dobru a zlu. Niekto by mohol namietať, že určenie toho, čo je dobré a čo zlé, je relatívne, ale to by už bola téma na inú debatu.

Dobro a zlo a s nimi súvisiace hodnoty sú v živote človeka neustále prítomné a filmy sa im tiež nevyhnú. To, že sa týmto kategóriám vyhýbajú recenzenti, ochudobňuje recenzie o významný rozmer. Malou až žiadnou pozornosťou filmovým posolstvám, či už kladným, alebo záporným, prispievajú recenzenti k prehlbovaniu nekritického spôsobu vnímania mediálnych obsahov. Zdôrazňuje sa forma na úkor obsahu.

Načo je však smädnému človeku krásna fľaša, ak je prázdna, alebo je v nej tekutina, čo smäd nezaženie, ba človeku skôr uškodí?

Pavel Izrael

Pavel Izrael

• Počet článkov:  8
  •  |

Šťastne ženatý, s úctou voči múdrosti a pravde, vedomý si potreby stále sa niečomu učiť, veriaci v Boha, fanúšik dobrého vína a kávy, normálny chlap, čo si rád zahrá futbal, chlap, čo by sa rád naučil hrať na fujare, s množstvom nápadov, no nie vždy s dostatkom energie a vytrvalosti. Taký normálny nedokonalý človek. Zoznam autorových rubrík:  RodinaMédiáPolitikaSpravodajstvoKatolícka cirkevSúkromnéNezaradené

295 článkov